Moje Tatry: Rysy 2499 n.p.m, Tatry Wysokie – 3.07.2012

25 Na drugą w 2012 roku tatrzańską wycieczkę wybraliśmy najwyższy szczyt Tatr Polskich. Mimo, że graniczny ze Słowacją, przez wielu uznawany za szczyt „honorny”, na którym powinno się być choć raz. Postanowiliśmy zdobyć Rysy od strony słowackiej z wielu powodów:

– szlak w porównaniu z „polskim” jest łatwiejszy i dostępny nawet dla osób wrażliwych na ekspozycję,
– odpada dwugodzinna konieczność deptania asfaltem do Morskiego Oka,
– jednak mniejsze nasilenie ruchu,
– szlak widokowo rewelacyjny zwłaszcza wersja koloru czerwonego przez Trigana pod granią Baszt.

Wędrówkę rozpoczynamy od tatrzańskiego kurortu Szczyrbskiego Jeziora. Warto zaparkować samochód na podziemnym parkingu, docenimy to w upalny, letni dzień po powrocie wsiadając do chłodnego wnętrza. Startujemy wcześnie rano, około 6 godziny. Szlak łagodnie wznosi się kamienistą, leśną ścieżyną i po 30 minutach odsłaniają się widoki na otoczenie Poradzkiego Stawu i Doliny Mięguszowieckiej. Delikatne o tej porze światło, panująca wokół cisza i pustka tworzą klimat tajemniczości. Na tle drapieżnych sylwetek Osterwy i Kopy Popradzkiej, z mgły wyłaniają się, jak baśniowe stwory, sylwetki starych smreków i wyniosłych limb. Ktoś porzucił na szlaku zużyte obuwie, jakby tym chciał nam coś opowiedzieć…? Miłym, kolorowym akcentem wita nas kępa rożowych modrzyków i białych jaskrów platanolistnych. Parę kroków przez mostek i jesteśmy jako nieliczni na werandzie schroniska nad Popradzkim Stawem (godz. 7:10). Posilając się nieco, obserwujemy jak pięknie na grani Osterwy załamują się świetlne refleksy i limbę co kąpie się w stawie. Jest fajnie, czas i dym z komina powoli się snuje. Można marzyć…Ale czas ruszać!

W kosodrzewinowych zaroślach idziemy wzdłuż pieniącej wody Mięguszowieckiego Potoku. Przed nami piramida Wołowca Mięguszowieckiego, z lewej postrzępiona grań Baszt. Cały czas towarzyszą nam nasycone zielenią puszyste limby. Przy rozwidleniu nad Żabim Potokiem skręcamy w prawo. Prosto wiedzie niebieski szlak do Hińczowych Stawów, na Koprowy Szczyt. Nasz czerwony prowadzi zakosami na kolejne progi Doliny Żabiej. Pojawiają się też kolejne Żabie Stawy. Widoki stają się coraz piękniejsze, zachwycają Baszty i sylwetka Żabiego Konia. Pokonujemy ściankę z łańcuchem, następnie wąski trawers (trudności przy suchej skale naprawdę niewielkie!) i stromymi, kamiennymi schodami nabieramy wysokości.

Wrażenia dzikości terenu potęguje szum wody pobliskiej kaskady i widniejące płaty śniegu. Widać już bryłę schroniska pod Wagą, do którego dochodzimy (nie bez emocji) po oblodzonych stopniach w śniegu. Nowy wygląd schroniska trochę szokuje. Kamienna Chata pod Rysami, znikła bezpowrotnie pod skorupą z nierdzewnej blachy. Powodem tak drastycznej zmiany były rujnujące budynek częste lawiny. Jawi się on obecnie jak stacja kosmiczna w dzikim otoczeniu Kopy Popradzkiej i grzebykiem Baszt w tle. “Marsjański” krajobraz z kosmitami na śnieżnych płatach. Mocno zmęczeni odpoczywamy i raczymy się czym kto może!

Podobnie jak do schroniska na Przełęcz Wagę idziemy po śniegu z pomocą kijków. Na szczyt, po głazach ok. 20 minut, jednak na przełęczy kończę asekuracyjne wędrówkę (stara kontuzja uda) i podziwiam widoki. Imponująco prezentuje się Ganek ze słynną galerią, za nim charakterystyczny ząb Przełęczy Tetmajera w Gerlachu. Dalej grań ze Staroleśną, Małą Wysoką, Dziką Turnią i Świstowym Szczytem. W niesamowitej scenerii uzębionej grani Jaworowych szczytów ukazuje się masyw Lodowego uzupełniony z lewej strony piramidami Kołowego i Jagnięcego Szczytu. Dodam tylko, że na szczycie Rysów byłem dwukrotnie.

Schodzimy tą samą drogą, z ponowną krótką wizytą na łyk kawy w schronisku nad Stawem Popradzkim. Z pełną satysfakcją, już w pobliżu parkingu w Szczyrbskim Plesie, obserwujemy burzowe chmurzyska i słyszymy groźne pomruki. Jest godz. 16:00, a w drodze powrotnej decydujemy – do zobaczenia na Siwym Wierchu!

Komentowano: 1 raz

• VXMAntony818

July 2, 2015 23:59:00

Hello my family member! I wish to say that this post is awesome, nice written and come with approximately all significant infos. I would like to look more posts like this .

Dodaj swój komentarz:

*e-mail nie będzie publikowany.